Az elmúlt hónapokban sokan, sok helyen igyekeztek felhívni a vállalkozások figyelmét egy fontos jogszabályváltozásra, melynek értelmében 2021. január 1-jétől VALAMENNYI kiállított számláról online adatot kell küldeni a NAV felé.

Összefoglalónkkal szeretnénk néhány olyan kérdés megválaszolásában segíteni, melyek az egészségügy területén működő vállalkozások részéről gyakran felmerülnek.

A változás minden vállalkozást érint. 2021. január 1-től hatályba lép az Áfa törvény  adatszolgáltatásokra vonatkozó változása. Ennek lényege, hogy a nem adóalanyoknak, vagyis a MAGÁNSZEMÉLYNEK történő számlázásról is kötelező lesz adatot szolgáltatni a NAV Online Számla rendszerben. Fontos azonban tisztázni, hogy ez az adatszolgáltatás némiképp eltér a cégek közti számlázáshoz kapcsolódó adatszolgáltatástól. Ugyanis az Áfa törvény előírja a magánszemély elkülönült kezelését számlaadat-szolgáltatási rendszerben. Amennyiben a vevő magánszemély, akkor bár a számlán kötelező szerepelnie a nevének, a címének, az adatszolgáltatási rendszerben ezek az adatok nem szerepelhetnek.

Áfa-mentes számlákra is vonatkozik a NAV online adatszolgáltatási kötelezettség?

2021. január 1-jétől valamennyi számláról adatszolgáltatást kell teljesíteni a NAV felé függetlenül annak áfa tartalmától. A kötelezettség nem csak azokra vonatkozik, akik „áfás számlát” állítanak ki. A kötelezettség azokra is vonatkozik akiknek az áfakódja, vagyis az adószámának a 9. számjegye 1-es, vagy mert alanyi adómentes, vagy mert kizárólag tárgyi adómentes tevékenységet végez. Fontos hangsúlyozni, hogy az áfatörvény definíciója (5. §) alapján nemcsak az áfakörbe tartozó vállalkozások minősülnek adóalanynak, hanem azok is, akik az áfatörvény szerint adófizetésre nem kötelezettek. Így például adóalany a kizárólag tárgyi adómentes tevékenységet folytató vállalkozás és az alanyi adómentes státuszú adózó is.

Hogyan kell az adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni?

Az adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik a számlázó programmal előállított számlákra és a kézi számlatömbben kiállított számlákra is, de az adatszolgáltatás módja és határideje jelentősen eltér.
Programmal történő számlázás esetén a számla adatokat a számlázó program emberi beavatkozás nélkül, interneten keresztül a számla kiállítását követően azonnal továbbítja a NAV Online Számla rendszerébe.
Kézi számlatömb használata esetén ezt manuálisan, számlánként kell megtenni a NAV webes felületén. Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése extra adminisztrációt jelent a vállalkozások számára, mert a számla adatokat 1-4 napon belül kötelező feltölteni.

Van olyan számlázó program, ami az orvosi szoftverrel összekapcsolható?

Igen. A NetDoktor Számla Modulja a páciens adatokat automatikusan átemeli a számla vevő adatai közé. A Modulban szereplő szolgáltatások listája tetszőlegesen bővíthető. Ezáltal a vizsgálat lezárásával párhuzamosan a számla könnyen és gyorsan kiállítható, és az adatszolgáltatást a rendszer a hátérben automatikusan elvégzi.
Aki nem szeretne duplán, triplán adatrögzítést végezni azoknak javasoljuk a NetDoktor Számlázó Modul használatát!

A NAV adatszolgáltatási kötelezettség jelentős extra adminisztrációt jelent, ezért érdemes olyan megoldást alkalmazni, ami ezt a terhet leveszi a vállalkozások válláról! A NetDoktor orvosi program összeköthető a NAV Online Számla rendszerével. Amennyiben egyszerűsíteni szeretné adminisztrációját, éljen a digitális megoldások előnyeivel!