Nemrég jelent meg a Deloitte legfrissebb egészségügyi trendeket vizsgáló felmérésének az eredménye, melyből az a következtetés vonható le, hogy a következő húsz évben a technológiai innováció soha nem látott mértékben fogja átformálni az egészségügyet.

„A páciensek többé nem passzív, hanem sokkal inkább proaktív résztvevői lesznek az egészségügyi ellátásnak. A rendszertől transzparenciát, hatékonyságot és hozzáférhetőséget várnak el. Mivel a jelenleginél sokkal könnyebben hozzáférhetnek majd saját egészségügyi adataikhoz, önállóbb, árnyaltabb döntéseket hozhatnak.” – foglalta össze a felmérés legfontosabb tanulságait Fábián Dorottya, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának vezetője.

Világviszonylatban a telemedicina rendszerekbe illeszkedő mobilalkalmazások által termelt árbevétel az elmúlt 15 évben, több mint négyszeresére nőtt. Ha azonban az ez irányú fejlesztéseknek a teljes gazdasági hasznát akarjuk vizsgálni, akkor ehhez hozzá kell számítanunk az alkalmazásukkal az egészségügyi ráfordítások oldalán elérhető megtakarításokat is.

Az elmúlt évtizedben felpörgött telemedicina fejlesztések tempóját a COVID-19 megjelenése még inkább felpörgette. Elképesztő sebességre kapcsolt az egészségügyi szektort kiszolgáló információs technológiai iparág.

A NetDoktor mobilapplikációja

A DeriCom Kft a hazai orvosi szoftverfejlesztők közt elsőként adott ki online technológiákra épülő medikai rendszert.
A NetDoktor több mint egy webes medikai szoftver, kapcsolódik hozzá egy mobilapplikáció is, melynek fejlesztésébe azért vágtunk bele, hogy kölcsönös előnyöket biztosítsunk mind az orvosok, mind a pácienseik számára.

NetDoktor Orvos applikáció

A NetDoktor Orvos appot minden orvos ingyenesen letöltheti és használhatja az általa használt informatikai rendszertől függetlenül. Ezzel a mobil applikációval bárki kapcsolatot tarthat a pacientúrájával. Akkor is hasznos eszköz, ha egyébként még nem használja a NetDoktor medikai rendszert. Azokban a praxisokban, ahol a NetDoktor orvosi programmal dolgoznak, ott az applikáció a betegellátást is jelentősen gyorsítani tudja.
Az applikáció számos funkciója közül a konzultáció funkció rendkívül hasznos lehet, amennyiben a beteg személyes megjelenésének mellőzésével történik az ellátás. A konzultáció egy olyan be-, illetve kikapcsolható funkció a NetDoktor applikációban, amivel az orvos és páciens között teljesen biztonságos csatornán történhet az on-line (azaz chat szerű) kommunikáció.
Az orvos dönti el, hogy fogad-e a pácienseitől vagy csak egyes pácienseitől konzultációs kérést. Ha igen, akkor a beteg az egészségügyi problémájával, panaszával, orvosi tanácskérésével ezen a csatornán keresztül fordulhat az orvosához, aki saját időbeosztásának függvényében tud válaszolni a betegnek. Az üzenetváltások alkalmával a beteg is és az orvos is tud képet vagy más egyéb dokumentumot csatolni a maximum 500 karakteres leírásához.

NetDoktor Páciens applikáció

A konzultációt minden esetben a beteg indítja a NetDoktor Páciens applikációból. Az érkezett üzenetről a rendszer jelzést ad, így ha az orvos illetve a beteg mobilján nincs megnyitva az app, a készülék akkor is értesíti a felhasználót, hogy az appba üzenete érkezett.
A NetDoktor Páciens applikációban a páciensek a Szolgáltatás keresőben a megadott szempontok alapján könnyen és gyorsan lekérdezhetik, hogy kik azok az orvosok, akik a NetDoktor Orvos Applikációra már regisztráltak.
A NetDoktor Páciens app-ból a betegek regisztrációs kérelmet küldhetnek az orvosnak. A páciens nevére kattintva az orvos láthatja a páciens adatlapját, profilját. Ez alapján eldöntheti, hogy a regisztrációs kérelmet elfogadja vagy elutasítja.

Mindkét alkalmazás a Google Play áruházból illetve az App Store-ból ingyenesen letölthető.

Az alkalmazások használatának az előnyei

Ahhoz, hogy a technológia nyújtotta lehetőségeket maximálisan kihasználjuk érdemes a „fogyasztói” oldal felkészítésével is foglalkoznunk.
Ahhoz, hogy a páciensek megkeresései a rendelést folyamatosan megzavaró telefonhívások helyett online érkezzenek be, fontos, hogy a pacientúra is értesüljön a NetDokotr Páciensapp használatának a lehetőségéről. Természetesen ma még nem rendelkezik minden páciens megfelelő technikai eszközzel, illetve ismerettel a mobilalkalmazások használatához, de a mobilappokat letöltő felhasználók száma dinamikusan bővül.

A NetDoktor applikáció a hagyományos üzenetváltásokhoz képest nagyobb biztonságot jelent a betegadatok védelmének a tekintetében, mivel egy teljesen biztonságos, zárt csatornán keresztül történik a kommunikáció a beteg és az orvos között.

A konzultációt minden esetben a beteg indítja a NetDoktor Páciens applikációból. Az érkezett üzenetről a rendszer jelzést küld az orvosnak, aki saját időbeosztásának függvényében tud válaszolni a megkeresésre. Ez lehetővé teszi

  • az orvos számára, hogy előzetesen megnézze a rendszerben a beteg friss leleteit, az állandó gyógyszereit, stb., így felkészülten tud választ megfogalmazni,
  • a páciens számára pedig, hogy kellő részletezettségű választ kapjon a kérdéseire.

Mit hoz a jövő

Philippe Pujol Marseille 2040 című könyve az egészségügy megragadásával egy olyan jövőt fest elénk, melyben az emberek hétköznapjait algoritmusok szabályozzák, megteremtve egy hatékonyabb, ám sokkal kevésbé emberi világot. Az emberek egészségi állapotáról egy beültetés folyamatos információkat továbbít egy olyan mesterséges intelligencia felé, amely elkészíti és naprakészen tartja az adott személyről felállított a diagnózist. Ebben a jelenleg fikciónak számító jövőben az orvos funkciója csupán annyi, hogy megerősítse azt, amit az MI megállapít.
Ugye nem meglepő, hogy a világ vezető fejlesztő cégei már dolgoznak ilyen terven. Az új rendszer részei lesznek a „szakértő páciensek”, akiknek a saját betegségükről szerzett ismeretei kiértékelést követően beépítésre és további felhasználásra kerülhetnek.