A veszélyhelyzet visszavonása után sokan sok helyen feltették a kérdést, hogy megszűnik-e a gyógyszerek kiváltására vonatkozó könnyítés, és írhat-e fel az orvos a jövőben is a betege számára gyógyszert, ha a páciens telefonon vagy e-mailben kéri, és nem fogja-e ezzel megszegni az előírásokat.

Az EMMI Egészségügyért Felelős Államtitkárság hivatalos oldalán a napokban jelent meg egy híradás arra vonatkozóan, hogy az egyszerűsített recept kiváltás lehetősége a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napon túl is megmarad. Vagyis a TAJ-szám megadásával 2020. szeptember 17-e után is ki lehet váltani a gyógyszereket. Ugyan ez a közlemény tartalmazza azt is, hogy az orvosok viszont nem írhatnak fel gyógyszert a telefonon vagy emailben jelentkező pácienseknek 2020. szeptember 17-e után. Ez azonban ellent mond az egész közleményt felvezető indoklásnak, miszerint:

„A járványügyi veszélyhelyzetben és annak elmúltával is sikeresnek bizonyult az elektronikus egészségügyi rendszer. Az elektronikus receptek aránya mára meghaladja a hagyományos receptek 90%-át. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) vényfelíráson kívüli, további előnyeként pedig lehetővé vált a leletek, beutalók pontos és gyors elektronikus továbbítása is, így a pácienseknek már nem kell elmenniük ezekért a rendelőkbe.”

A közlemény kapcsán a tárcához számos megkeresés érkezett, melyekre válaszul azt nyilatkozták az illetékesek, hogy az egyszerűsített gyógyszerfelírás lehetőségét a veszélyhelyzetre tekintettel vezették be, így az a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 nap múlva érvényét veszti.
A könnyített gyógyszerkiváltás lehetőségét is a veszélyhelyzetre tekintettel vezették be. Ezen érvelés alapján annak is meg kellene szűnnie, de a nyilatkozat szerint ez a lehetőség tartósan megmarad.

A tárca szűk szavú válaszába azonban belefoglalta, hogy

„Az egészségügyi ágazat azon dolgozik, hogy a járvány alatt bevált intézkedések (például az, hogy az orvosok a telefonon vagy emailben jelentkező pácienseknek is felírhatnak vényt, beutalókat és leleteket továbbíthatnak elektronikusan), tartósan, akár véglegesen is bekerüljenek a jogrendszerbe.”

A nyilatkozat egy másik témát is taglal, mégpedig a felírási igazolás kiadásának kérdését.

2020. január 1-től már csak a páciens kérésére kell az e-receptről felírási igazolást készíteni. Kivételt jelent a 14 éven aluliak részére elektronikus vényen történő gyógyszerrendelés, amikor ugyanis mindig ki kell állítani. Eddig a felírási igazolás egy plusz vonalkódtól eltekintve úgy nézett ki mint a papír vény, mivel kötelező volt a NEAK vényre nyomtatni. Ez a kötelezettség 2020. júliusától megszűnt. A felírási igazolások, amelyeket már nem kötelező NEAK formavényre nyomtatni, akár egy sima papíron is elfogadhatóak. A formájára, szerkezetére vonatkozóan még nincs egységes megkötés. A patikák munkáját azonban nagyban megnehezítheti, ha mindenhonnan más formátumú nyomtatványokat kapnak. Ezért érdemes kivárni, míg megszületik az az egységes szerkezet és tartalom, amit a szoftverfejlesztők beleépíthetnek a programokba.

Orvosok, asszisztensek, betegek és programozók mind együtt várjuk az egészségügyi ellátásokat meghatározó új jogszabályokat.